Oy Veljekset Kulmala Ab Historia

Kulmalan alkuajat

Kulmalan perheen toiminta palokalustoalalla alkoi varsinaisesti jo 1920-luvun alussa, jolloin isä Petteri Kulmala toimiessaan Helsingin palokunnan työnjohtajana ja kalustonhoitajana ryhtyi työnsä ohessa suunnittelemaan ja valmistamaan palokalustoa, aluksi legendaarisen päällikkönsä Gösta Waseniuksen, Brand-Wassen, lukuun.

Petteri Kulmalan pojat Otto ja Valdemar olivat myös työssä Helsingin palokunnassa, Otto ruiskumestarina ja Valdemar peltiseppänä. He ryhtyivät 1920-luvun keskivaiheilla työn ohella valmistamaan palokalustoa Porthaninrinteellä sijaitsevassa puurakennuksessa. Osake-yhtiön he perustivat v. 1927, ja se merkittiin kaupparekisteriin 27.9.1927 nimellä Oy Veljekset Kulmala Ab. Samana vuonna siirtyi toiminta Pengerkatu 31-37:ään.
 

1930 Toiminta laajenee

Palokersantti Otto Kulmala erosi palolaitoksesta 1930, jolloin ryhtyi palokalustotehtailijaksi. Yhtiö menestyi ja lisätilan tarve kävi ilmeiseksi. Valmistusohjelmassa olivat alusta alkaen paloautot, sairaankuljetusautot, moottoriruiskut, käsivoimaruiskut, suihkuputket, paareja sekä hevosella vedettäviä sairasvaunuja, yleensä "monta eri mallia".


Valmistimme Suomen armeijalle tuhansia Kulmala puukkopistimiä. Nykyisin ne ovat arvokkaita keräilyharvinaisuuksia. Kuvan puukkopistin on nähtävänä Fiskarsissa Peltosen puukkokokoelmissa.

Toiminnan perusajatus oli alusta alkaen tarjota kotimaisia tuotteita vaihtoehtona maahantuonnille. Kaupankäynnin kansainvälistymisestä ja kilpailun kiristymisestä huolimatta olemme pyrkineet toteuttamaan tätä perusajatusta.

Keväällä 1939 valmistui uusi teollisuusrakennus omalle, v. 1937 hankitulle tontille Pitäjänmäen Kutomotie 1:een. Veljekset kuolivat, Otto v. 1944 ja Valdemar 1941. Yhtiön toimitusjohtajaksi ryhtyi Georg Pohjanvuori, joka toimi kuolemaansa saakka v. 1948, ja vuodesta 1949 lähtien johti yhtiötä kengänkiillotusainetehtailija Eino Poutiainen.

1952 Uusi omistaja

Yhtiön omistuksessa tapahtui v. 1952 tärkeä muutos. Kulmalan perheessä ei löytynyt kiinnostusta toiminnan jatkamiseen. Päätettiin myydä osakekanta MAKO Osakeyhtiölle, joka vuodesta 1920 oli toiminut palokalustoalalla. Kauppaneuvos Rich. Lindgren (1902–1967) ryhtyi tarmokkaasti kehittämään yhtiöiden toimintaa. Kulmalan johtajaksi siirtyi Torsti Manninen, jolla oli alan ja sen päättäjien hyvä tuntemus. Hän toimi yhtiön toimitusjohtajana v. 1971–78. Yhtiön osake-kanta on edelleen Rich. Lindgrenin perillisten omistuksessa. Hallituksen puheenjohtajana toimii toimitusjohtaja Bo Nummelin.

Valmistusohjelma on uskollisesti pysynyt palokalustossa. Yhtiö saavutti maineen laadukkaiden ja tyylikkäiden paloautojen valmistajana. Eri tyyppisiä paloautoja on vuosien varrella tehty yli 1.300 kpl, joista moni edelleen löytyy paloasemilla museoesineinä. Vanhojen paloautojen "kauneuskilpailussa" v. 1994 sijoittuivat Kulmalan valmistamat autot 1. ja 2. sijalle. Tunnetuin malli Kulmala paloautoista oli Ford F500 ja F600 alustoille rakennettu ESA 100 keskipumpulla varustettu malli.

Paloautojen valmistus lopetettiin v. 1977. Toiminta laajeni tämän jälkeen käsittämään maahantuotua operatiivista palokalustoa, ensisijaisesti tunnetuilta johtavilta eurooppalaisilta valmistajilta.

Palopumpuista moottoriruiskuihin

Jokaiseen paloautoon tarvitaan palopumppu, ja näitä kehitettiin ja valmistettiin eri mallisia. Kannettavista ESA-moottori-ruiskuista on vuosien varrella tullut keskeinen tuoteryhmä, joka on saavuttanut suuren suosion. Kulmala ESA-ruiskuja on valmistettu ja myyty jo yli 5.500 kpl.

Kulmala aloitti moottoriruiskujen valmistuksen vuonna 1928. Ensimmäiset omat tuotantomallit olivat ESA-2 ja ESA-5 -ruiskut. Ne oli varustettu vesijäähdytteisellä Olympia-moottorilla, ja niiden kaksiasteisen punametallisen pumpun tuotto oli 700 l/min/7 bar paineella. Paino oli noin 230 kg. Eniten valmistettu Kulmalan raskaista ruiskuista oli ESA 20 joka oli valmistuksessa vuodesta -56 vuoteen -74.

Kaksikymppistä pitkäikäisempi malli tuotanossa oli pienoisruisku Kääpiö-Esa. Kaksitehoisella ILO-moottorilla ja käsikäyttöisellä mäntäimupumpulla varustettu kevytmetallinen ruisku painoin vain 80 kg ja sen tuotto oli 600 litraa minuutissa. Kääpiö-Esa, jota valmistettiin samanlaisena lähes 2.500 kpl, lienee tuttu jokaiselle suomalaiselle palomiehelle. Vasta vuonna 1989 malli korvattiin uudella Kääpiö-Esa Automaticilla.

1968 Tuotteet kehittyvät

Vuonna 1968 ESA-20:n rinnalle tuli uusi 1.600 litraa minuutissa tuottava ESA-30, jonka pumppu oli yksiasteinen ja vesirengasimulaitteen korvasi pakokaasuejektori. Rakenne oli yksinkertainen ja luotettava, ja tuoton kasvusta huolimatta ruisku oli samanpainoinen ja -kokoinen kuin vanha ESA-20.

Sähkökäynnistystä oli tarjottu lisävarusteeksi moottoriruiskuihin jo 60-luvulla, mutta vakiovaruste siitä tuli ESA-30:een vasta vuonna 1971. Seuraava merkittävä muutos tehtiin kun ESA-30 sai automaattisen imulaitteen. Ensimmäinen Trokomat-mäntäimupumpulla varustettu pumppu valmistui 1981 ja on siitä lähtien ollut imulaitteena kaikissa Kulmalan uusissa malleissa.

Painon alentaminen näyttelee merkittävää osaa moottoriruiskujen kehittämisessä, ja tämä pyrkimys synnytti vuonna 1984 tuotantoon tulleen kaksitahtisella Rotax-moottorilla, yksiasteisella pumpulla ja automaattisella imulaitteella varustetun, alle 100 kg painavan TEHO-ESAN, kokoluokkaan 1.000 litraa minuutissa.

1980 Yhteistyökumppaniksi Rosenbauer

1980-luvun VW-teollisuusmoottoreiden valmistuksen lopettaminen ajoi Kulmalan kehittämään seuraajaa ESA-30 -ruiskulle. Yhteistyökumppaniksi löytyi itävaltalainen Rosenbauer ja vuonna 1990 aloitettiin BMW-moottorisen ESA-FOX -ruiskun valmistus, joka toi lujitemuovin ja komposiittimateriaalit moottoriruiskun rakenteisiin. Uusin FOX III-malli on ensimmäinen moottoriruisku, jonka moottori edustaa täysin uutta moottoritekniikkaa mikroprosessiohjaukseen ja on digitaalisesti kauko-ohjattavissa johdollisella tai langattomalla kauko-ohjaimella.

Toimintamme siirtyi v. 1991 Vantaan Kuninkaanmäelle, Linjatie 4:ään, jossa toimivat Oy Veljekset Kulmala Ab:n valmistus, myynti ja hallinto.

Veljekset Kulmala tänään

2000-luvun Veljekset Kulmala on edelleen konepaja jolla on omaa valmistusta, mutta edustamme  myös useita tunnettuja ja korkealuokkaisia ulkomaisia valmistajia, joiden kanssa tiivis yhteistyö on jatkunut vuosikymmeniä.

Johtotähtenämme on jo Otto ja Valdemar Kulmalan ajoilta ollut toimiminen tiiviisti yhteydessä asiakaskuntamme, pelastus- ja palontorjunta-alan kanssa.

Edelleen tänä päivänä tunnemme kiitollisuutta niitä henkilöitä kohtaan, jotka ovat eri vaiheissa antaneet työpanoksensa pelastus- ja palontorjunta-aatteen sekä yhtiömme menestymisen varmistamiseksi.